Wat is unschooling of ontscholen?

Unschooling betekent dat je je kind vertrouwt in zijn eigen, natuurlijke leerproces. Je legt hem geen curriculum op. Je stuurt ze niet naar school en je brengt ook de school niet mee naar huis.

Net zoals je erop vertrouwde dat je kind leerde lopen, praten en zoveel meer, weet je dat het ook alle andere nodige vaardigheden zal leren. Belangrijk hierbij is dat dit gebeurt op eigen tempo. Dat wil zeggen dat je het schoolse curriculum volledig loslaat. Sommige kinderen zullen lezen op 5 jaar, anderen op 8 jaar. En dat is allemaal prima. Uiteindelijk leren ze het allemaal.

Als je unschoolt dan leert je kind “enkel datgene” waarin het zich interesseert (pas op, dat kan vrij veel zijn). Automatisch komen daar vaardigheden bij waar het initieel niet in geïnteresseerd was maar die nodig zijn om zich verder in zijn specifieke interesse te kunnen verdiepen. Op die manier komen uiteindelijk heel wat vaardigheden aan bod.

Het leven is niet opgesplitst in vakken maar is vakoverschrijdend. Het leven is één vak op zich. Vakken bestaan enkel op school, daarom alleen al kan de school een kind niet voorbereiden op het echte leven. Je zal niet leren zwemmen door enkel de theorie van het zwemmen te bestuderen. Om het echt te kunnen zal je toch eerst eens in het water moeten gaan.
Zo is het ook in het leven. We schermen de kinderen binnen de muren van school volledig af van de buitenwereld om hen op de buitenwereld voor te bereiden… . Begrijpen wie begrijpen kan!

De jonge mens zal ook veel efficiënter leren omdat hij het zelf wil. Hij is gemotiveerd en heeft een welbepaald doel voor zich. Hij doet het niet voor de juf of voor de punten maar enkel voor zichzelf.
Wie naar school gaat leert dit helaas snel af. Enkel de punten en de goedkeuring van de juf of meester (uit angst voor straf of slechte punten) zijn nog van belang.

Unschooling gaat voor een kind vanzelf. Het is niet anders gewend en het heeft al van jongs af aan zijn eigen interesse mogen volgen.
Pas wanneer je kind naar school gaat wordt dit natuurlijke leerproces onderbroken. Plotseling ben je verplicht om dingen te leren die je niet interesseren. Andere dingen die je wel interesseren en waarin je al verder voorop ligt dan het schoolse schema worden afgeremd. Zowel achteroplopen als vooruitlopen op leerstof wordt niet toegelaten. Dat zou het schoolse systeem te veel in de war sturen.
Het liefst worden er op school allemaal gemiddelde leerlingen “gekweekt” die zo weinig mogelijk van elkaar verschillen en die op gelijk niveau afstuderen. Van kritisch denken, eigen interesse, luisteren naar het eigen gevoel, … is geen sprake meer. Met straffen, belonen en zelfs met medicatie probeert men degenen die toch proberen trouw te blijven aan zichzelf, te kneden naar de gemiddelde norm.

De school is niet geïnteresseerd in de leerling maar in zijn eigen systeem. Zolang dat goed draait is de leerling enkel een schakel om het schoolse systeem in stand te houden.
Een kind gaat niet naar school om te leren. Het stopt met leren van zodra het naar school gaat.

Dit wil niet zeggen dat een kind geen schoolse lessen mag volgen of schoolse methodes mag volgen. Bepaalde methodes kunnen een hulpmiddel zijn om iets aan te leren. Indien het kind dit zelf wil (om welke reden dan ook) dan is er geen probleem. Enige voorwaarde is dat het kind dit zelf wil en het niet opgelegd wordt door een ander.

Een voorbeeld van unschooling en de vakoverschrijdende interesse van een kind.

Lony is al van kleinsaf geïnteresseerd in auto’s. Dit begon met de draaiende wielen van de auto’s te bestuderen. Dit bleek heel fascinerend te zijn. Gaandeweg ontdekte hij de verschillende automerken. Hij leerde ze allemaal kennen. Overal op straat herkende hij de verschillende merken. Thuis tekende hij deze auto’s elke dag opnieuw. Na een tijd wilde hij er ook de naam van de merken bij schrijven. Hij kreeg interesse in letters en gaandeweg leerde hij hoe hij alle verschillende merken kon schrijven tot dat ook vanzelf ging. Hij begon de nummerplaten te bestuderen. Die nummerplaten waren verbonden aan verschillende landen. Daarop beslisten zijn ouders om een grote wereldkaart in huis te hangen waarop alle landen van de wereld te zien waren. Hierdoor leerde hij de verschillende nummerplaten en de bijhorende landen kennen en kon hij deze landen aanduiden op de kaart. Verschillende landen maakten verschillende auto’s. Ook de vlaggen die op de nummerplaten afgedrukt stonden kon hij linken met een land. Hij breidde zijn zoektocht uit en ontdekte dat er ook heel wat auto’s bestonden die in Europa niet reden. Amerikaanse auto’s, Russische auto’s, … Hij leerde de wereld kennen, de continenten, de vlaggen en de verschillende talen die overal werden gesproken. Maar hij was nog niet klaar. Elke auto heeft ook nog zijn eigen topsnelheid, aantal versnellingen, verschillende prijzen, er zijn ook nog verkeersregels, enzovoort. Alles wat Lony leerde had de auto als basis maar daar zijn zoveel vaardigheden mee verbonden dat heel wat vakken die op school worden gegeven via deze specifieke interesse aan bod kwamen. Zonder dit lastig te vinden leerde Lony dit alles. Hij was geïnteresseerd en wilde alles weten.

Door zijn passie voor auto’s leerde Lony schrijven, lezen, tellen, aardrijkskunde, talen, geschiedenis, wereldoriëntatie, techniek, tekenen, computer, …

Is er nog meer bewijs nodig dat interesse ervoor zorgt dat een kind uiteindelijk alles leert wat het nodig heeft? Een kind zal hierdoor niet het vooropgestelde curriculum volgen zoals dit op school wordt gegeven. Het leert op zijn eigen tempo wanneer het er klaar voor is en het de interesse ervoor heeft. Een kind leert met een doel en deelt zijn interesse niet op in vakken.

Laat de school niet tussen komen in het leerproces van je kind!

Engels filmpje waarbij het natuurlijke leerproces van de jonge mens heel duidelijk wordt uitgelegd
Categorieën unschoolingTags , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close